Gå til innhold Gå til navigasjon
ungrus.no - Kristiansand kommune

Spør oss / Seksuell helse

P-piller og mens

Hei!

Jeg går på p-piller og jeg fikk plutselig mensen når jeg ikke skulle. Tenkte det var fordi jeg hadde tatt pilla litt sent. Så jeg ble veldig flink til å ta den på riktig tid hver dag!
Men.... Jeg fikk mensen igjen 4 dager etter jeg var ferdig med menstruasjon! Hva kan dette komme av?
Har hendt to ganger nå... Begynner å bli litt bekymret!

Hilsen ung kvinne.

Svar fra ungrus.no 28.01.2015

Hei!

Så flott at du tar kontakt med oss.

Jeg skjønner godt at dette ikke er noe greit, men det er vanskelig å svare deg sikkert på årsak til at du småblør utenom menstruasjon. Vi ser noen ganger at det skjer og at det kan ha ulik årsak. Jeg skisserer kort opp noen mulige årsaker til deg:

  • For noen kommer dette hvis de hopper over mens ved å ikke ta sukkerpiller eller pillefri uke.
  • For noen som går på lavdose p-piller kan dette skje og man kan da bytte p-pillemerke for en periode for å se om det bedrer seg.
  • Hos noen oppstår dette hvis man tar p-pillene uregelmessig.
  • Det er også viktig å sjekke at man ikke er smittet med klamydia eller genital mykoplasma. Blødningene kan også komme på grunn av smitte med disse sykdommene. 

Mitt klare råd til deg er derfor at du kommer ned på helsestasjon for ungdom for en kartlegging/samtale så vi kan hjelpe deg med dette.


Vennlig hilsen

Kristin Holen

Helsesøster,
Helsestasjon for ungdom

 

 

Trenger du hjelp?

Hvis du er under 25 år og sliter med rus, psykiske eller sosiale vansker, kan kanskje Ungteamet hjelpe deg videre.

Les om Ungteamet
Her kan du skrive ditt spørsmål anonymt. Ikke skriv navn eller adresse. Spørsmålet blir videresendt til svartjenesten, og svaret vil bli lagt ut på ungrus.no i løpet av en uke.

Spør oss!

* Felt merket med dette tegnet må fylles ut