Gå til innhold Gå til navigasjon
ungrus.no - Kristiansand kommune
ungrus.no - Kristiansand kommune

Spør oss / Rus og avhengighet

Helseskader av heroin

Hei! 

Eg lurer på om det går an å få hjertefart av heroin?

Og kan man få depresjoner av heroin?

Gutt 15

Svar fra ungrus.no 14.02.2020

Kjære gutt 15! 

Heroin er et stoff som minner ganske mye om morfin og de stoffene kroppen vår selv lager, de kalles endorfiner. Heroin er først og fremst farlig fordi de fleste bruker sprøyter, og man kan dø av overdoser dersom man får for mye heroin inn i kroppen. I tillegg er det veldig avhengighetsskapende. Men det øker ikke faren for hjerteinfarkt. Psykiske lidelser er vanlige hos rusmisbrukere, depresjoner er mer vanlige hos de som bruker alkohol, amfetamin og hasj. Heroin er ikke spesielt kjent for å gi depresjoner. 

Med hilsen

Dagfinn Haarr

Kommuneoverlege

Trenger du hjelp?

Hvis du er under 25 år og sliter med rus, psykiske eller sosiale vansker, kan kanskje Ungteamet hjelpe deg videre.

Les om Ungteamet
Her kan du skrive ditt spørsmål anonymt. Ikke skriv navn eller adresse. Spørsmålet blir videresendt til svartjenesten, og svaret vil bli lagt ut på ungrus.no i løpet av en uke.

Spør oss!

* Felt merket med dette tegnet må fylles ut