Gå til innhold Gå til navigasjon
ungrus.no - Kristiansand kommune

Spør oss / Rus og avhengighet

Vanskelig nedtrapping av medisiner

Hei!

Jeg er en mann på 29 år som har brukt Lyrica i 8 år hovedsakelig pga generalisert angst og panikk angst (i perioder var min kraftige klaustrofobi/tvangstanke verre en angsten, men det hang kanskje litt sammen).
Jeg ble selvfølgelig bedre av å bruke medisinen, men har nå i tillegg fått en kraftig avhengighet ifht Lyrica. Og jeg brukte mer for å oppretteholde virkningen av Lyrica pga toleranse. Til slutt mistet jeg helt kontrollen og brukte i gjennomsnitt 900 mg hver dag (maks dose er 600 mg). Av og til kom jeg ut av tellingen på mg. Jeg bestemte meg for å slutte og trappet ned fra 900 mg til 0 mg på 4-5 uker. Det ble en fullstendig katastrofe.
Jeg klarte 11-12 dager uten Lyrica, men jeg fikk fullstendig panikk/psykose-lignende tilstander i store deler av døgnet og gikk inn/ut av DPS/legen. Jeg gråt ukontrollert og fikk en «følelse» som jeg aldri hadde hatt før, akkurat som om jeg samlet sammen alle mine psykiske problemer som panikkangst, kraftig klaustrofobi, tvangstanker, depresjon og fikk det til å bli en «følelse» som angrep meg innenfra. Totalt følelse av uvirkelighet o.l.
Fikk både Vival og Truxal på DPS, men ingenting hjalp. Jeg telte sekunder og minutter for å klare å «overleve», men jeg klarte ikke det. (jeg lå omtrent konstant på gulvet å vrei meg i smerte de 4-5ukene).
Derfor valgte jeg starte igjen på 300 mg pr. dag (og informerte legen om det). Problemet er nå, etter 2-3 måneder, at jeg omtrent hver natt våkner med den samme «følelsen» og full panikk. Og i tillegg kan jeg gå i 3-4 dager med å ha «nesten» den samme «følelsen» som tidligere. Det betyr at jeg har konstant kraftig angst i flere dager og ligger liksom rett under total panikk.
Jeg jobber med meg selv på alle mulige måter for å roe meg ned. Og klaustrofobien har tatt helt av, kan ikke være i et rom hvis jeg må være der. 
Jobben fungerer ikke (sykmeldt siden januar).

Spørsmål: Jeg har enda lyst til å bli kvitt den møkkamedisinen Lyrica. Finnes det medisiner som jeg kan bruke/erstatte, samtidig som jeg seponerer Lyrica, og som fjerner i hvertfall de mest kraftige symptomene?
Jeg har lyst til å prøve igjen til høsten og bruke minst et år på å trappe ned fra 300 til 0 mg. men er redd for å oppleve det samme igjen.

Mann 29

Svar fra ungrus.no 04.04.2019

Kjære mann, 29!

Så leit at du er kommet i dette "kjemiske" uføret der lidelsen din antagelig kunne vært behandlet effektivt uten medikamenter i starten, Men det du nå oppplever, er ikke uvanlig og ikke uventet, fordi hjernen er blitt endret av medikamentbruken din. Reseptorer og hjernesentre trenger lang tid til å normalisere seg. Dette er godt kjent ved bruk av de sterke benzodiazepinene, som Xanor, RIvotril og Flunipam, men også med Lyrica.
Det som er sikkert, er at hjernen din veldig gradvis vil normaliseres dersom du gjør slik du foreslår, altså en veldig langsom nedtrapping. Du bør styre denne nedtrappingen selv, det eneste jeg anbefaler, er at du aldri øker dosen igjen, men du kan gjerne bruke veldig lang tid på hver dose før du går ytterligere ned. 

Jeg har ikke så mange gode råd om eventuelle medikamenter du kan bruke for å lindre plagene, men du kan prøve valproat (Orfiril), som er svært mye benyttet ved abstinensbehandling. Det vil også kunne lindre angstplagene dine noe. Det andre jeg ville tenke på, er et SNRI-preparat, for eksempel venlafaxin. Dette er moderne antidepressivum, som jo også virker angstdempende. 

Men du må drøfte disse forslagene grundig med dine leger og få en tett oppfølging. Dette er krevende arbeid. Pass på å få rikelig fysisk aktivitet, det kan bidra til en viss lindring av plagene. 

Med hilsen

Dagfinn Haarr

Kommuneoverlege

Trenger du hjelp?

Hvis du er under 25 år og sliter med rus, psykiske eller sosiale vansker, kan kanskje Ungteamet hjelpe deg videre.

Les om Ungteamet
Her kan du skrive ditt spørsmål anonymt. Ikke skriv navn eller adresse. Spørsmålet blir videresendt til svartjenesten, og svaret vil bli lagt ut på ungrus.no i løpet av en uke.

Spør oss!

* Felt merket med dette tegnet må fylles ut